Kysy papilta - lisää kysymyksiä ja vastauksia 8

 

Kysymys:

Onko enkeli saattamassa ihmistä tuonpuoleiseen, kun lähdön hetki koittaa?

Vastaus:

Nimimerkille Angelia

Varmaankin tämä asia vaihtelee. Hautaan siunaamistoimituksessa on yksi rukousvaihtoehto, jossa pyydetään Jumalan enkeleitä kantamaan kuollut pyhien joukkoon, joten kyllä tätäkin tapahtuu. Mutta kuten vesi kuumetessaan höyrystyy ja etsii itselleen uuden sopivan paikan olomuotonsa mukaan nousten korkeuksiin, tai sataa maahan ilman jälleen jäähdyttäessä sen, myös ihmisestä se osa, joka jatkaa oloaan, hakeutuu oikeaan paikkaan jatkamaan olemistaan ja tavoittelemaan sitä seuraavaa olomuotoa ominaisuuksiensa mukaan. Luonnon kiertokulku on Jumalan toimintaa ja vaikuttaa ihmisiin myös lähdön tapahtuessa ja sen jälkeen. Kaikki pyrkii löytämään olemisen tasapainoa ja elämä myös siihen johtaa Jumalan armon työnä kehkeyttäen uuden, entistä sujuvamman olomuodon.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe 

Kysymys:

Hei! Mitä käytännössä tarkoittaa antaa elämänsä Jeesukselle?

Vastaus:

Nimimerkille -

Elämänsä antaminen Jeesukselle tarkoittaa sitä, että ryhtyy elämään Jeesuksen opetuslapsena Jeesuksen opettamalla elämän asenteella ja maailmankuvan mukaisella tavalla. Tähän ihminen ryhtyy ottaessaan Jeesuksen vastaan vapahtajana, joka voi antaa kaikki synnit anteeksi ja johdattaa iankaikkiseen elämään. Silloin liitytään kahdentoista opetuslapsen joukkoon, joita Jeesus opettaa Raamatussa. Jumala Pyhänä Henkenä on jo ohjaamassa totuutta etsiviä ihmisiä yhteyteensä, eli Jeesuksen opetuslapseuteen ja omaan lapseuteensa. Tämä johtaa aikanaan kuoleman vallan murtumiseen ja katoamiseen. Kun luet Raamattua, lue sitä yhtenä Jeesuksen opetuslapsena. Kaikki koskee myös sinua!

Tämä ei tarkoita välttämättä sitä, että sinun pitäisi lähteä maailmalle saarnaamaan, vaan, että toteutat Jeesuksen opettamaa tavallisessa elämässä: ammatissa ja arjen askareissa ja juhlissakin. Näin elämä ruumiillistaa oppijassa opettajan ja tämän opettajan.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Hei, Liittyykö parannuksen tekoon se, että yrittää hyvittää tekonsa? Vai riittääkö, että pyytää anteeksi, eikå enää toista virhettään.

Vastaus:

Nimimerkille Siiri

Parannuksen tekoon riittää sydämen vilpitön katumus ja pyrkimys olla tekemättä väärin uudelleen. Kyse on mielen pyrkimyksestä, eikä se välttämättä toteudu puhtaasti, jolloin ihminen voi turvata Jeesukseen syntien anteeksiantajana. Katuva tajuaa tehneensä väärin ja tarvitsevansa anteeksiantamista.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Moi! Saako kristityt naiset pitää shortseja/mekkoja jotka loppuu ennen polvea? Ja onko totta, että Raamatun mukaan naisten kuuluu totella miehiään myös pukeutumisessa?

Vastaus:

Nimimerkille Keisarin uudet vaatteet

Kristityt ihmiset voivat pukeutua osapuilleen miten tahtovat, kunhan he eivät loukkaa sillä ihmisiä. Shortsit ja polven yläpuolelle yltävät mekot ovat ihan Ok. Jos on kuitenkin joku, jonka täytyy pukeutua toisella tavalla ja jolle voisit olla kiusa omalla tavallasi pukeutuneena, voi olla parempi, että pukeudut peittävämmin hänen vuokseen. Raamattu todella opettaa, että naisten tulee totella miehiään. Toisaalta tuohon aikaan perheet olivat yksityisen kodin lisäksi työpaikkoja, joissa oltiin töissä, miehen ammatin mukaan, siihen liittyvässä "yhtiössä". Nykyään kaikilla on omat ammatit ja työpaikat, joten tähän ohjeeseen on ihan perusteltua suhtautua olosuhteiden mukaisella tavalla ja lähteä oman elämänuran tarpeista liikkeelle. Elämme ihan erilaista, Jeesuksen ajan jälkeistä aikakautta ja maailma toimii monissa asioissa Jumalan armosta eri tavoin, kuin muinaisina aikoina. Ehkä tämä johtuu siitä, että olemme entistä lähempänä tulevan ylösnousemuksen ja kuoleman vallan murtumisen aikoja?

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Hei! Kaksi kysymystä: Saako kymmenen käskyn rikkomisen anteeksi, jos pyytää? Ja entä tämä käsky?: "Älä turhaan käytä Jumalasi nimeä, sillä Herra ei jätä sitä rankaisematta, joka turhaan käyttää hänen nimeään." Onko niin, että sitä ei saa anteeksi?

Vastaus:

Nimimerkille 10 käskyä

Kyllä kymmenen käskyn rikkomisen saa anteeksi, jos uskoo Kristukseen Vapahtajana, joka voi antaa anteeksi. Jumala tahtoo antaa anteeksi sydämessään katuvalle. Katumaton taas ei saa anteeksi, koska ei katso syyllistyneensä niin pahaan asiaan, että sitä todella pitää pyytää anteeksi.

Käsky, joka kieltää lausumasta Jumalan nimeä turhaan, kieltää itse asiassa käyttämästä Jumalan nimeä väärin. Jumalan nimellä ei saa toivoa pahaa kellekään, eikä vannoa väärää valaa, Jumalan nimeen vetoamalla ei saa tavoitella omaa etua vääryydellä. Jumala ei jätä rankaisematta tämän tekijää. Paitsi jos tekijä oikeasti katuu ja pyytää anteeksi Kristuksen sovituksen tähden. Vain Pyhän Hengen herjaaminen on rikos, jota ei anneta anteeksi tässä elämässä, tai tulevassa. Tästä on keskusteltu enemmänkin aiemmin näillä sivuilla. Jos selaat taakse päin, ne keskustelut tulevat kyllä vastaan.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Hei, Saako kristitty seurustella ei-kristityn kanssa, vai onko se syntiä/kiellettyä?

Vastaus:

Nimimerkille S

Kristitty voi seurustella ei-kristityn kanssa. Jos elät kristillistä elämää, myös seurustelukumppani joutuu välillisesti sen piiriin. Näin voit olla itse Jumalan armon välikappale. Kannattaa välillä pohtia ei-kristityn ajatuksia ja asenteita Jumalan Sanan antamassa valossa, ettei itse eksy omasta kristillisestä elämänasenteesta. Tämä  voi tehdä jopa hyvää omalle kristillisyydellesi. Tästä on jutustelu vähän enemmänkin aiemmin tällä palstalla. Vilkaise ihmeessä!

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Hei, Kutsuuko Jumala meitä antamaan kaiken pois? Matteus 19:16–30, tuli mieleeni. Mistä voi ylipäätään tietää, kutsuuko Jumala sinua tekemään jotain, ja mistä tietää jos on tehnyt epäjumalan vaikkapa rahasta?

Vastaus:

Nimimerkille Mammona

Jeesus käskee nuorta miestä antamaan kaiken pois, koska nuori mies elää ansioilleen ja omaisuudelleen. Hän etsii yksin omaan omaa pelastusta itselleen, eikä piittaa lainkaan muista. Kuitenkin meitä kutsutaan rakastamaan lähimmäistä, kuten itseä. Tämä liittyy asenteeseen toisia kohtaan ja on itsekkyydelle täydellinen vastakohta. Kun Jeesus käskee miestä luopumaan omaisuudestaan, hän pakottaa tämän näkemään oman sitoutuneisuutensa maalliseen mammonaan Jumalan tahdon sijaan, vaikka itse on luullut muuta.

Me ihmiset uskomme jumalanamme siihen, minkä varassa me elämäämme rakennamme. Rahassa ja omaisuudessa roikkuva palvoo tätä ja se valtaa koko ajattelun ja mielen. Samoin käy vallassa, tai ystävissä, tai koulutuksessa riippuvien kanssa. Arvostuksen kohde valloittaa ajatukset ja koko mielen ja ihminen elää silloin juuri arvostuksensa kohteen elämää ja kasvaa ja kehittyy eteenpäin elämän viedessä juuri sellaisena. Tulevaisuuden täydellisyys itse kunkin kohdalla määrittyy tällaisista asioista. Elämän logiikka ajatuksissa luo koko ajatuselämän ja siitä edelleen muun elämän ymmärryksen pohjalta. Jos rahasta tai jostakin muusta on tullut sinulle epäjumala, elät sen vaatimuksien mukaan ja se johtaa sinua. Jeesus tahtoo ottaa meissä tämän paikan ja saattaa meitä kurottelemaan elämässämme Jumalan olomuotoa. Tämä helposti unohtuu silloin, kun ihminen yrittää lunastaa itselleen sijaa Jumalan yhteydessä omilla teoillaan - ihmisen kasvu ja muuttuminen pysähtyvät, tai kääntyvät ihan väärään suuntaan oman edun tavoitteluun.

Tiedät itsessäsi Jumalan tahdon, kun löydät oman kutsumuksesi. Se on sisäinen tarve alkaa tehdä jotakin asiaa elämässä yhteiskunnan ylläpitämiseksi ja oman elämän viemiseksi elämässä eteenpäin kohti sen seuraavia elämänvaiheita ja täyttymystä. Tällaisia asioita toteutuu, kun keksit oman ammattisi, tai elämän tehtäväsi,  perustat perheen, tai löydät ehkä jonkin muun elämäntavan hengellisyyden tarpeiksi ja tukemaan kasvua ihmisenä eteen päin. Kun elämäsi alkaa järjestyä tällaisesta käsin, sanoisin sinun olevan oikealla tiellä Jumalan opetuslapsena niin, että elät hänen elämäänsä kohti sen täyttymystä. Elämä heittää eteesi ongelmia, mutta myös ratkoo niitä. Jumalan rakkaus näkyy siinä, että ne kaikki kasvattavat sinua eteenpäin ihmisenä kohti uutta olomuotoa, johon jalostut kaiken aikaa. Tästä voit päätellä mihin suuntaan olet elämässä menossa ja mikä sinusta on ehkä tulossa. Jumala johdattaa sinut armossaan oikealle tielle, jos annat hänen johdattaa sinua. Luultavasti sinun ei tarvitse luopua omaisuudesta, tms. vaan Jumala tahtoo, että löydät hänen tapansa nähdä todellisuutta ja toimia siinä ja kasvaa siinä. Kaikkea muuta voi käyttää Jumalan tahtoman hyväksi, eikä ainakaan tälle käänteistä touhua, että käyttäisit Jumalaa välineenä muiden, maallisten,  tavoitteiden saavuttamiseksi. Jumalahan on se ainoa ja korkein hyvä.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Hei! Tuli mieleen yhden aiemman vastauksen pohjalta: Jos kristittyjen ei tule tukeutua materialismiin, onko silti ok ostaa joskus itselleen jotain kivaa, jota ei välttämättä elääkseen tarvitse. Vai pitäisikö rahat laittaa aina auttamaan muita?

Vastaus:

Nimimerkille Siiri

Kyllä ihminen voi hyvin ostaa itselleen joskus jotakin kivaa ihan hyvällä omallatunnolla. Elämä ilman mitään kivaa olisi tylsää ja kuollutta, eikä siis sitä, mitä Jumala meille tahtoo. Mutta elämäntapana jatkuva uuden ostaminen ei kyllä ole kovin piristävää. Siinäkin oma talous rasittuu, eikä uusi tavara välttämättä tuo iloa kuin lyhyen aikaa. Tarve-esineet ovat tietysti oma lukunsa.

Omasta taloudesta huolehtiminen on tärkeää, koska talouden romahtaminen itsellä pakottaisi toisten autettavaksi, eli rasitukseksi muille. Silloin ei voi auttaa ketään. Siksi on hyvä huolehtia myös taloudesta, ettei auttaminen tuntuisi sietämättömän raskaalta; sen lisäksi, että niin päästää muut tarpeettomasta auttamisen vaivasta. Ehkä joku muu tulee niin autetuksi. Ainakaan ei silloin itse ole sen esteenä.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Hei, Onko sielun myyminen Saatanalle mahdollista? Siis onko se Raamatullinen asia?

Vastaus:

Nimimerkille Mietityttää

Raamatussa ei ole suoranaisesti mitään, mikä viittaisi sielun myymisen mahdollisuuteen, kuten Faustin tarinassa tohtori myy sielunsa paholaiselle saadakseen yliluonnollisia voimia. Lähinnä tällaista tilannetta Raamatussa tullaan, kun Kiusaaja tarjoaa Jeesukselle kaikkia maailman valtakuntia ja rikkauksia, kunhan Jeesus vain kumartaa Kiusaajaa(ks. Matt. 4: 1-11). Tämä Raamatun kertomus voisi olla mahdollisena pohjana tarinoille paholaisen kanssa tehtävistä kaupoista, vaikka tässä Jeesus käskee paholaisen painua matkoihinsa. Menneinä aikoina köyhyys on ajanut ihmisiä yrittämään selvitä myös äärimmäisen epätoivoisilla keinoilla, mikä näkyy tässä suhteessa kansanperinteen kehittymisessä. Tosiasiassa ihminen, joka on antamassa pois mitä tahansa itsekkäiden valta-, tai rikkauspyyteidensä saavuttamiseksi on jo paholaisen käsissä ja kasvussaan muotoutumassa tämän mukaisella tavalla. Tästä tilasta Jeesus on vapauttamassa meitä ja Pyhä Henki kantamassa ulos, jotta Jumalan kuva ja kaltaisuus saisi tilaa meissä. 

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Moi! Mulla olisi kaksi kysymystä: 1. Miten päästä eroon materialismista/rakkaudesta materiaan? Tykkään ostaa asioita, esimerkiksi olen keräillyt muumipehmoleluja. Nyt alkoi kuitenkin mietityttämään, että onko tämä juuri sitä vaarallista rakkautta rahaan, josta Raamattu valittaa? 2. Mitä tarkoittaa, etteivät kristityt saa elää kuten maailma? Eivätkä saa tehdä asioita jotka ovat maailmasta eivätkä Jumalasta. Sittenhän kaikki on kiellettyä? Musiikki, taide, televisio kaikki. Kiitos ja pahoittelut pitkästä kysymyksestä.

Vastaus:

Nimimerkille Siiri

Ei kysymyksesi ole mitenkään liian pitkä. Vaarallista rakkaus rahaan tai muuhun on silloin, kun siitä tulee jotakin, minkä varaan elämänsä viime kädessä luottaa. Meillä kaikilla on jotakin, minkä varaan me laskemme elämässämme pahojen päivien varalle ja elämässä pärjätäksemme. Toisille siinä asemassa on raha, toiselle koulutus, tai ystävät, tai valta. Tai Jumala. Tällainen luottamuksen kohde on jotakin sellaista, minkä hyväksi voit oikein tiukassa paikassa luopua kaikesta muusta, jos mikään muu ei auta. Tämä asia, jonka alttarilla voit uhrata kaiken muun, on se, mitä palvot oikeasti jumalanasi ja tämä palvontasi kohde hallitsee sinun sydäntäsi ja mieltäsi. Kun ihminen ajattelee ja toimii, hän toimii yleensä jostakin syystä, silmällä pitäen jotakin muuta, tai joitakin muita pyrkimyksiä. Näin se, mihin uskot hallitsee sinun mieltäsi ja muovaa sinua kaltaisekseen sydämestäsi ja ajatuksistasi käsin. Koko luonne pyrkii muotoutumaan tästä käsin. Jos raha vie sinua niin kovasti, palvot sitä ja jos ei vie, niin et palvo sitä.

Kristittyjen pitäisi luottaa Jumalaan ja palvoa tätä näin sydämissään ja kasvaa samalla Jumalan lapsina kohti sitä aikuisuutta ja olomuotoa.

Raamatun viittaukset tähän maailmaan viittaavat ihmisten luonnostaan arvostamiin asioihin. Yleensä kai sellaiseen, mikä kiiltää, tai muuten parantaa arvostusta erilaisissa hierarkioissa, tai hivelee erilaisia viettejä, jotka ovat ihmisille ja eläimille yhteneväisiä. Näillä ei välttämättä rakenneta parempaa maailmaa tuleville sukupolville ja paranneta elämää, vaan jopa ihan toisin päin. Maailma pyrkii saamaan ihmistä toimimaan nurinperisesti siihen nähden, mikä olisi elämän kannalta hyvä ja etsimään enemmänkin omaa mukavuutta ja luo kriteerit sen mukaiselle elämälle ja arvostuksille. Ihminen ei saisi kasvaa tähän suuntaan, vaan Jumalan kaltaisuuteen. Televisio, taide, tiede, musiikki yms. eivät ole millään tavoin pahoja asioita ihmiselle. Kaikki tällainen on Jumalan lahjaa ihmiselle ja sinänsä hyvää, mutta tällaisten asioiden väärä käyttö voi tuottaa myös valtavasti pahaa. Mikään ei sinänsä ole pahaa, vaan väärä käyttö, tai väärin käyttäminen on se, mikä on ongelma. Tässä aineellisessa maailmassa voi siis elää aivan rauhassa, kun ei unohdu palvomaan maallisia asioita, vaan Kristus ottaa paikan sydämessä. Sen jälkeen mikään ei käännä ihmistä itsekkäästi tavoittelemaan vain omaa etuaan piittaamatta muista, vaan ihmisessä on aina vähän muista huolehtivaa ristinkantajaa mukana Jumalan vaikutuksesta. 

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Hei, Olen itse uskossa vaikka usein uskoni on heikkoa. Nyt minun alkoi kuitenkin ahdistaa, mitä tapahtuu vanhemmilleni, jotka eivät usko? He ajattelevat Jumalan ja taivaan olevan lohduttava ajatus, mutta eivät pidä Jumalaa totena. Mitä pitäisi tehdä? En halua heidän joutuvan helvettiin.

Vastaus:

Nimimerkille Voiko toisen pelastaa

Hyvä kysymys! Voiko uskova tehdä mitään ei-uskovien pelastumiseksi? Ainakin voit joskus muistaa tätä mainitsemaasi ongelmaa rukouksissa ja rukoilla vanhempiesi puolesta. Siihen voi aina panna toivonsa. Toinen tapa vaikuttaa asioihin voisi olla elää itse kristillistä elämää ja noudattaa kristillisiä arvoja. Kun sinä elät niiden mukaan, joutuvat myös vanhempasi sellaisen elämän piiriin perhe-elämän vaikuttamana. Martti Luther sanoo, että uskossa meissä on Kristus, tai Jumala läsnä. Kun usko saa ihmisen elämään kristillistä elämää, ihminen samalla elää Jumalan elämää ihmishahmossa ja kasvaa siihen suuntaan kaikissa suhteissa. Kun ihmiset vaikuttavat joukossa toisiinsa, myös tällaiset asiat toimivat siinä kaiken mukana. Näin sinä, tai itse asiassa Jumala sinussa läsnäolevana, voisi hiljalleen päästä vaikuttamaan sinun ympärillesi kaikessa hiljaisuudessa. Ihmisten vaikutus toisiinsa on suuri. Hymy tarttuu ihmisin, kuten myös haukotus ja erilaiset mielentilat ja asenteet. Kun Jumala on muista huolehtiva rakkaus (1.Joh.4: ja 16 seur. otsakkeen jälkeen), voi hän elää perheessä ja toteuttaa ja jopa vahvistaa näin olemistaan perheessä läsnä mitä hienoimmalla tavalla. Ja usko on perimmiltään tätä läsnäoloa ihmisessä, jopa niin, että ihminen itse ei välttämättä tajua koko asiaa.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Miten päästä yli katkeruudesta, kaunasta ja kateudesta?

Vastaus:

Nimimerkille Venla

Hyvä kysymys? Tähän ei konkreettisesti auta kuin aika. Joskus käy niin, että mikään tietoisesti tapahtuva anteeksi antaminen ei pyyhi mielestä pois jäytävää negatiivista tunnelatausta. Silloin on paras rakentaa uusi elämä, joka irtautuu siitä, mikä tuo katkeruutta. Löytää elämäänsä sisältöä, joka vie mieltä ja tuottaa mielihyvää niin, että ikävät tunteet ja ajatukset jäävät taka-alalle. Pahimmillaan voi olla jopa syytä muuttaa toiselle paikkakunnalle ja aloittaa ihan kaikki alusta, jolloin vanha torjuuntuu paremmin mielestä ja muulle jää enemmän tilaa. Samalla pääsee eroon ihmisistä, jotka ovat ehkä tuottaneet katkeroitumista, jos ongelman juuri on ihmissuhteissa. Yleensä ihmismieli pyrkii eroon negatiivisista asioista ja löytämään jotakin mieltä keventävää ja piristävää. Joskus tässä löytyy helpotusta myös siitä, jos tajuaa olleensa itsekin vastuussa osin siitä, mikä tuo katkeruutta: silloin voi oppia menemään itseensä. Muuten tilanne on kieltämättä vaikeampi.

Silloin tarvitaan enemmän aikaa ja uusia ihmisiä ympärille ja kiinnostavia asioita, ammatti tms elämään, joiden varassa voi löytää itsensä ja elämänsä uudestaan ajan myötä. Tämä voisi antaa mahdollisuuden työstää aiempia kolhuja, kun niitä pystyy katsomaan uusista olosuhteista ajallisesti  kauempaa, kun kaikki on jo mennyttä, eikä koko ajan toistumassa edelleen.

Mikäli katkeruuden syy on ihmisissä ja nämä ovat vielä tavoitettavissa, voisi olla apua myös heidän kanssaan keskustelemisesta, jos asia on mitenkään mahdollista järjestää. Ehkä on olemassa jokin väärinkäsitys, joka voisi vielä korjaantua? Mahdollisuus ymmärtää, että jokin meni väärin ja miten se tapahtui? Tuoda esille oma pahoillaan olo asiasta, antaa muillekin mahdollisuus siihen? Joskus asiat voivat oieta näinkin. Joskus aika ja elämä ja uuden tuleminen elämään on se asia joka pumpuloi vanhat vaivat ja sitten vähitellen hävittää ne kokonaan mielestä.

Älä vain anna vanhojen vaivojen pilata onnea tulevaisuudesta! Elämä on siellä!

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Hei! Miten päästä irti pakkosuorittamisesta. Rukouksistani on muodostunut pitkä litania asioita, joita pyydän Jumalalta. Ne koskevat läheisiäni, tuttaviani, kärsiviä ihmisiä ja myös itseäni. Myös kiitoksesta on tullut suorittamista. Joka ilta ja aamu suoritan näitä rukouksia. Haluaisin niin kovasti lopettaa tällaiset litaniat ja "jankutukset". Kuinka vaikeaa se onkaan, tunnen jonkinasteista syyllisyyttä, jos en rukoile lakkaamatta läheisteni puolesta. Miten osaan päästää irti?

Vastaus:

Nimimerkille Päivi

Vaikea tilanne! Ymmärrän sinua paremmin, kuin hyvin! Tässä tilanteessa voisi olla hyvä muistaa, että Jumalan Henki itse rukoilee meissä meidän puolestamme sanattomin huokauksin(Room. 8: 26, 27). Voisit joskus mielessäsi vain pyytää, että Henki sinun sydämessäsi hoitaisi rukoilemisen sinun puolestasi ja voisit luottaa siihen; jättää itse rukoilemisen sillä kertaa pois. Näin Jumala itse sinussa läsnäolevana hoitaisi sinun rukouksesi sinun puolestasi. Näin voisit itse opetella luottamaan siihen, että Jumala pitää huolta myös sinusta ja sinulle tärkeistä asioista. Jopa paremmin, kuin sinä itse! Ehkä voisit kohdata hänet niin ihan uudella tavalla? Elävä Jumala tahtoo tavoittaa sinut elämän tasolla. Ehkä tästä löytyisi entistä syvempi rukous? Minä olen itse saanut tästä apua tämän tyyppisiin ongelmiin. Itseltään Jumalalta!

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Hei! Olen törmännyt netissä usein lauseeseen: "Pedofiili/eläinten hyväksikäyttäjä ei koskaan saa tekoaan anteeksi, vaan sellaisen harjoittaja joutuu helvettiin.") Onko oikeasti niin, ettei vaikka katuva ja parannuksen tekevä lapsen tai eläimen hyväksikäyttäjä saa tekoaan anteeksi, jos pyytää Jumalalta?

Vastaus:

Nimimerkille Annetaanko kaikille anteeksi?

Tämä on ihmisille kovin tunneherkkä asia. Raamatussa julmistellaan kovasti siitä, että jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin lapsen, tai lapsen kaltaisen ihmisen, hänelle olisi parempi, että laitettaisiin myllynkivi kaulaan ja heitettäisiin mereen(Matt. 18: 2-6). Eläimen kanssa parittelu tekee ihmisestä saastaisen(3.Moos.18:23) ja tämä pitää poistaa kansansa keskuudesta(jae 29 ks. ed. viite). Tässä voisi ehkä soveltaa Paavalin sanomaa, että joka yhtyy porttoon on yhtä lihaa hänen kanssaan (1.Kor.6: 16). Ihan sama kai sitten pätee myös eläinten kanssa? 

Pyhän Hengen herjaaminen kuitenkin tuntuu olevan ainoa asia Raamatun mukaan, mitä ei voi enää ikinä saada anteeksi(Mark. 3:28-30). Heprealaiskirje varoittelee siitä, että niitä, jotka ovat jo saaneet elää uskon elämää ja maistaa iankaikkisuutta, mutta sitten kääntyneet sitä vastaan, ei voi enää auttaa(Hepr. 6: 4-6). Pedofilia, tai sodomia ei näyttäisi sinänsä johtavan suoranaiseen iankaikkiseen tuhoon sellaisenaan, vaikka siitä kerkeästi muuten julistetaan kuolemantuomio, tai vastaava, mutta sen aiheuttavat asiat voivat olla johtamassa ihmistä myös ikuiseen tuhoon. Joten asiaa katuva ja parannusta tekevä voi saada tällaiset synnit anteeksi Jeesuksen sovitusuhrin tähden, ottaessaan hänet uskolla vastaan omana Herranaan ja Pelastajanaan. Tässäkin tietysti tule ero asiaan, jos ihminen himonsa riivaamana toistaa rikoksiaan aina katumuksen ja parannuksenteon jälkeen - mikäänhän ei sitten enää tunnu auttavan, vaan himo hallitsee sielua ja ruumista. Johanneksen ilmestys luettelee(Ilm.21:8)liudan ihmistyyppejä, jotka joutuvat lopuksi helvettiin ja joukossa ovat irstailijat. Tämä kuitenkin liittyy tuomionaikaiseen olomuotoon, eikä siihen, mitä ihminen on ollut ja mistä noussut ylös parannuksen myötä. Anteeksiantamuksen armo on kuitenkin vielä olemassa.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Hei! Onko totta, että vain harva pelastuu. Matteuksen Evankeliumissa luvussa 7:13-14, Jeesus sanoo tien pelastukseen olevan kapea. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Mistä tietää olevansa oikealla tiellä. Mitä pitää tehdä päästäkseen sille tielle?

Vastaus:

Nimimerkille En halua helvettiin

En tiedä varmasti, miten harvat, tai monet pelastuvat. Se on Jumalan päätettävä asia. Mainitsemassasi Raamatun kohdassa Jeesus on juuri edellisessä jakeessa sanonut, että: "Kaikki mitä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää se heille. Tässä on laki ja profeetat". Juutalaisille laki ja profeetat ovat se Raamattu, minkä mukaan on elettävä pelastuakseen. Jeesus typistää koko tämän perinteen lauseeseen, joka käskee ihmisiä tekemään muille sitä, mitä tahtoisi itselle tehtävän ja kieltää tekemästä sitä, mitä ei tahtoisi itselleen tehtävän. Ihmiset niin helposti mittaavat itselle muulla mitalla etuja ja vastuuta, kuin toisille! Tästä löytyy ainakin yksi kapea portti: osata odottaa ja vaatia muilta samaa kuin itseltä ja vaatia itseltä samaa kuin odottaa ja vaatii muilta niissä tilanteissa, joissa vaatimuksia esittää. Siinä on monille ihmisille jo hyvin vaativa asia opittavaksi. Usko Kristukseen saa ihmisen oppimaan, tai ainakin opettelemaan tätä asiaa ja turvautumaan Jeesukseen anteeksiantajana silloin, kun asia ei suju. Tässä puhutaan kyvystä mennä itseensä. Asenteesta, jonka mukaisesti suhtautuu kaikkiin muihin ja kaikkeen muuhun.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Voiko kristitty seurata tai harrastaa kamppailulajeja kuten nyrkkeilyä ja vapaaottelua? Entä voiko kristitty kamppailla ammatikseen?

Vastaus:

Nimimerkille Kysymys

Kyllä voi! Kristitty voi harrastaa urheilua ihan vapaasti. Kamppailulajeissahan tarkoituksena ei ole kuitenkaan tappaa vastustaja, tai edes tosissaan vahingoittaa tätä, vaikka vahinkoja toki voi sattua. Jos jonkin neuvon antaisi kristitylle kamppailijalle, niin älä vihaa vastustajiasi, vaan kunnioita heitä kanssaurheilijoina. Kehitä itseäsi urheilijana ja anna muiden kehittyä myös. Itsen ylittäminen on arvokkaampaa, kuin toisten ylittäminen: tosin ensin mainittu ennen pitkää johtaa jälkimmäiseen.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Miten kestää tätä ihmiselämää ja näköalattomuutta nykyään, kun ensin tuli korona, sitten vahva sodanuhka ja nyt on leviämässä joku apinaruttokin? Tai siis rokko... Aina sanotaan, että nuorilla (ja lapsilla) on elämä edessä, no ei kyllä ole minkäänlaista elämää edessä! Mutta jokatapauksessa, elämä on täyttä turvattomuutta, paluu on kuin maailmansotien aikaan. Ei ole näin paljon tarvinnut pelätä tähän mennessä, kuin vuodesta 2020 alkaen. Tosin olen tuntenut jonkinlaista uhkaa vuosia, ja hirvitti se, kun vaihtui vuosikymmen 2020-luvulle. Ilmastonmuutoksella on kanssa peloteltu nuoruusvuosistani lähtien, eli 2010-luvulta alkoi tosissaan se pelottelu. Sääliksi käy lapset ja muut nuoret. Sentään lapsuuden ja yläkoulun sain itse käydä loppuun, yläkoulun lopulla alkoi se ilmastonmuutospelottelu.

Vastaus:

Nimimerkille Näköalattomat nuoret

Minua tällaisessa on auttanut eniten, kun olen muistanut, että maailmassa kaikki menee eteenpäin erilaisten ongelmien kautta. Ongelmat pakottavat löytämään ratkaisuja ja oppimaan uutta ja se on vienyt aina kehitystä ja myös ihmisten kehitystä olentoina jotenkin eteenpäin. Eihän maailma väkivallaton ole, mutta ehkä ihmiselämä on nykyään kuitenkin jo vähän arvokkaampi, kuin se oli joskus keskiajalla? Ainakin täällä lännessä! Samoin tautien kanssa: tauteja kyllä ilmaantuu, mutta kaiken aikaa toisaalta opitaan kehittelemään parempia lääkkeitä tauteja vastaan. Lääketiede tutkii jopa vanhenemista nykyään sairautena, jonka voisi ehkä vielä joskus pystyä parantamaan! Nykynuorilla on mahdollisuus olla ikinuoria, jos kehitys nyt osuu kohdalleen! Me olemme kristittyinä odottamassa uutta olomuotoa, joka on kuolematon ja erilainen kuin nykyinen. Minä olen oppinut näkemään maailman metkuilun todisteena ja muistutuksena juuri tästä asiasta, joka on meneillään kaikkialla kaiken aikaa.

Sodan uhka Suomen osalta on tullut näkyväksi Natoon liittymispäätöksen tapahduttua. Vaikea sanoa onko sodanuhka meillä kasvanut: me emme varmasti tiedä vastustiko Venäjä Suomen Natoon liittymistä siksi, että siellä pelätään Natoa ja halutaan välimatkaa siihen, vai oliko kyseessä jonkinlainen viivyttelytaktiikka, jotta  Venäjä voisi kaapata Suomen alueen itselleen rakentaessaan vanhan Venäjän aikaista suurvaltaa takaisin. Venäjällä on tämänkin laista ajattelua esiintynyt ihan vakavassa mielessä. Voi olla jopa niin, että sodanuhka oikeasti juuri väistyi suurimmin osin Suomen yltä! Ukrainan sota vei Venäjältä sen sotilaallisen kärjen, jolla se ehkä olisi voinut yrittää puuttua Suomen tekemisiin ja nyt siitä tulisi jo ihan liian suuri sotku suurvaltojenkin kesken. Tältä osin asiat suomalaisilla ovat tällä erää paremmin, kuin aikaisemmin, pitkiin aikoihin. Sodan suhteen voi tosiasiassa nukkua nyt paremmin, kuin aiemmin!

Sen sijaan talouspuolella voi tulla vähän vastatuulta, kun Venäjän kauppa kaikin puolin takkuaa Ukrainan takia ja energian hinta pyrkii nousemaan. Tällaisena aikana kannattaa hankkia itselle jokin fiksu ammatti, sillä taloussuhdanteet saattavat tulla heikkenemään joksikin aikaa. Se on hyvä aika teroitella kynsiä uusia haasteita varten, etenkin jos työrintamalla menee heikosti. Kehityssuunta tulee kyllä pidemmän päälle olemaan koulutusta suosivaa. Kouluttamattomien työllisyys taitaa olla se, mikä on eniten laskusuunnassa, kun tekniikka kehittyy.

Ilmastonmuutos on ongelma, joka juuri nyt on ratkaistavana. Tämä näkyy myös osaltaan energian hintojen nousussa, kun nyt panostetaan vihreään. Venäjän poliittinen sekoilu tosiasiassa jopa kiihdyttää tätä kehitystä ja auttaa meitä selviämään ilmasto-ongelmien perussyistä. Juuri nyt meillä menee vähän aikaa hitusen heikosti, mutta jokusen vuoden päästä muutos etenee sen verran, että pääsemme tässäkin asiassa eteen päin. Kehitys on tässäkin se, mikä konkreettisesti ratkoo ongelmia. Sanoisin siis, että vaikka nyt on ongelmia, ne ovat kyllä varmasti voitettavissa. Näen tässä suhteessa muuten Jumalan työssä meissä niin, että hän käyttää välineenään kaikkea tätä maailman kipuilua ja kiukkuilua meidän kasvumme hyväksi. Se kaikki vie meitä oliolajina eteenpäin ja antaa samalla ratkaisuja ongelmiin. Siltä pohjalta minusta on helpompi uskoa itsensä Jumalan käsiin ja luottaa tulevaisuuteen - siihen, että asiat järjestyvät. Näinhän asiat ovat järjestyneet menneinäkin aikoina aina kuitenkin elämän voitoksi. Jumala on Raamatun mukaan rakkaus, agape(1.Joh.4: 8 ja 16 loppu), tämä viittaa asenteeseen, joka pyrkii tekemään kaikesta parempaa, kuin se oli aiemmin ja tämän voiman minä näen selvästi tässä meneillään olevassa maailmantilanteessa: itse Jumala on työssään siinä ja myös meissä. Siksi tuntuu vaikealta ajatella, että tässä ei oltaisi Jumalan hoivissa ajassa matkalla kohti uutta olemista ja parempia aikoja. Vaikka nyt hetken tuntuisikin huteralta. Olen varma, että hauskimmat ja kiinnostavimmat ajat ovat meillä oikeasti edessäpäin. Luota elämään - rohkeasti!

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Jos joku, vaikka muslimi, ihan vilpittömästi uskoo, ajattelee olevansa oikeassa, ja elää mahdollisimman hyvän elämän, joutuuko hän silti helvettiin?

Vastaus:

Nimimerkille Kuka pelastuu

Karkeasti ottaen ainoastaan usko Kristukseen voi johdattaa pelastukseen. Ihminen voi ajatella olevansa vaikka miten oikeassa ja silti kaikki menee ihan vinoon. Tätä on maailma pullollaan. Usko, josta tässä puhun, on Jumalan itsensä herättämää. Tämä voi herätä Raamatun saarnan myötä, tai elämän opettamana, kun Jumalan Henki tekee työtään ihmisessä ja jää tähän olemaan. Usko ei ole pelkästään totena pitämistä, tai ymmärtämistä, vaan se läpäisee ihmisen koko minuuden ja elämän, vaikka ei kykenisikään toteuttamaan itseään likimainkaan täydellisesti ihmisen rikkinäisyyden vuoksi. Näin voidaan sanoa, että Kristus elää ihmisessä hänen uskossaan ja toteuttaa itseään ihmisen elämän kautta, ja taistelee ihmisessä vaikuttavaa syntiä, rikkonaisuutta vastaan. On vähän kuten hapate leipätaikinassa, joka ennen pitkää muuttaa taikinan toisenlaiseksi. Kun ihmiset aikojen lopulla mitataan, heitä katsotaan sen mukaan, miten he ovat kohdelleet niitä, jotka ovat kaikkein pienimpiä ja huonoimpia. Meitä arvioidaan tekojemme mukaan. Teot ja pyrkimykset ihmisillä taas ovat uskon ohjaamia: uskossa läsnä vaikuttavan Jumalan työtä. Jolla on oikea usko on toiminut oikein ja jolla uskoa ei ole, ei ole huolehtinut muista kuin itsestään, olipa hän tehnyt mitä tahansa.

Jos joku, joka ei tunne kristillistä perinnettä kohtaa oikean Jumalan, hän alkaa toteuttaa elämässään sitä, mitä Jumala tahtoo meille opettaa, koska silloin Jumala on hänen kasvattajansa, kuten vanhemmat ovat lapselle. Näin Jumala toimii meidänkin kanssamme Kristuksen kautta ja Raamatun sanan kautta ja kirkon kautta. Tässä tapauksessa näennäisesti muun uskoinen ei joudu helvettiin, vaan pelastuu uskon tähden hänelle tuntemattomaksi jäävään Kristukseen, joka elää hänen sydämessään ja vaikuttaa häneen.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Onko Jeesus vai Jumala Kuninkaiden Kuningas? Vai molemmat? Ainakin erään kirkon palmusunnuntain tekstissä puhuttiin Jeesuksesta "Kuninkaiden Kuninkaasta". Mielestäni on hieno ja juhlallinen termi.

Vastaus:

Nimimerkille Matteus

Raamatussa nimitystä kuninkaiden kuningas käytetään Jeesuksesta, Johanneksen ilmestyskirjassa(19:16), sekä Paavalin ensimmäisessä kirjeessä Timoteukselle(6:15) Jumalasta. Sinänsä kuninkaiden kuningas on alun perin ollut Babylonian ja Perisian kuninkaista, sekä Egyptin faaraoista käytetty arvonimi, eli se on kuulunut jumalallisena palvotulle suurelle kuninkaalle, jolla on ollut vasalleja. Nimitys on varmasti ollut hyvä luonnehdinta Jeesuksesta muinaisten aikojen ihmisille, jopa konkreettisempi, kuin meille nykyihmisille ihan erilaisten yhteiskuntien aikakaudella.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Haluaisin uskoa, että Jumala kuulee kaikki rukoukset, mutta tuntuu vaikealta uskoa siihen. Miten saisin itselleni varmuuden, että kaikki rukoukset varmasti kuullaan?

Vastaus:

Nimimerkille Jadessa

Minä olen kipuillut tämän saman kysymyksen kanssa. En ole vielä keksinyt kunnollista vastausta tähän kysymykseen. Aika paljon tässä jää uskon varaan - asenteeseen ja todellisuuden ymmärtämiseen kaiken muun perustana. Toisinaan asiat tapahtuvat niin, että siinä huomaa saaneensa vastauksen rukoukseen. Jopa niin, että asiat menevät toisin, kuin olisi toivonut ja lopputulos onkin juuri niin oikein hyvä. On jonkinlainen kokemus siitä, että kaiken takana itsestä ja muista kuitenkin huolehditaan, vaikka se ei aina näkyisikään heti silmään. Sellainen laajemman vuorovaikutuksen tunne. 

Olen ajatellut, että Jumala vastaa kaikkiin rukouksiin niin, että hän samalla edistää sitä ihmiskunnan hyvää, jota hän kertoo toteuttavansa: ihmistenhän pitäisi saavuttaa kuolemattomuus ja maailman muuttua ihan uudeksi, kuten se on tiettävästi uudistunutkin jo useamman kerran. Ensi keralla sitten ehkä jotenkin syvällisemmin ja perustavammin?? Mikään Jumalan tekemä ei saisi asettua poikkiteloin, tai ainakaan estää tämän suuren asian etenemistä. Siksi rukouksiinkin tulee joskus toisenlaisia vastauksia, kuin itse olisi odottanut. Kun ollaan jokainen kuitenkin vain pieniä paloja suuressa kokonaisuudessa, jonka asioista siinä samalla huolehditaan. Ehkä tätä kautta voisi jotenkin joskus löytyä kattavampi vastaus kysymääsi kysymykseen?

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Voinko minä rukoilla, vaikka en usko jumalaan tai jeesukseen? Minä siis en rukoile kummallekkaan, mutta olen nyt alkanut rukoilla.

Vastaus:

Nimimerkille -

Mielenkiintoinen kysymys! Rukous on puhetta Jumalan kanssa. Se, että et usko Jumalaan ei estä sinua sinänsä toteuttamasta rukousta toimena tai tekona. Tietysti tilanne on vähän outo, jos yrität jutella sellaiselle, jonka et otaksu olevan olemassa: tämä tuntuu vähän oudolta. Pappina se tuo kuitenkin ajatuksen, että sinun rukouksesi voisi olla, vaikka Jumalan toimintaa sinussa, jolla Jumala on herättämässä sinua yhteyteensä. Se, että kyselet asioista minulta täällä voisi vaikka viitata siihen samaan asiaan. Ehkäpä elämäsi on ottamassa uutta suuntaa tässä suhteessa. Aika sen ajallaan näyttää!

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Katselevatko luterilaiset TV7-kanavaa vai onko se enemmän helluntailaisten juttu?

Vastaus:

Nimimerkille Louna

Tähän kanava-asiaan en ole kovin hyvin perehtynyt. Suomalaisten enemmistö kaikkineen on luterilaisia ja he katsonevat enimmäkseen ihan tavallisia maallisia TV-kanavia. Minä itse pappina ja jumaluusoppineena saan nykyään eniten tukea hengellisten ajatusteni rakentamiseen tiededokumenteista!

TV 7 ilmoittaa olevansa yleiskristillinen kanava ja tunnistan siinä luterilaisia piirteitä, mutta myös muuta tyyliä. Luultavasti voimakkaasti uskonelämäänsä rakentavat ihmiset, jotka elävät vahvasti uskossaan, katsovat tällaista kanavaa. Esitetyt ajatukset voivat olla kärjistyneen kristillisiä ja erota siltä osin yhteiskunnassa yleisesti kannatetuista näkemyksistä. Tässä on hajontaa luterilaisenkin kirkon piirissä, miten asioita tulkitaan.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Onko ehtoollisella pakko käydä?

Vastaus:

Nimimerkille Lilli

Ehtoollisella ei ole pakko käydä. Voit ihan hyvin jäädä rauhassa istumaan penkkiin, kun muut menevät ehtoolliselle. Asiassa ei ole mitään omituista, tai noloa. Lisäksi voit mennä alttarille, kuten ehtoolliselle ja pyytää papilta siunausta ehtoollisen sijaan. Asia kannattaa sanoa suht kuuluvasti, koska monesti samaan aikaan kuuluva musiikki pimittää kuuluvuutta, joten pappi ei välttämättä tajua heti mitä sanot. Mutta toteuttaa kyllä toiveesi tässä suhteessa ymmärtäessään asian.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe 

Kysymys:

Mitä mieltä olet eutanasiasta? Ennen tällaisia ei tarvinut ihmisten pohdiskella, kun ihmiset kuolivat aiemmin. Nykylääketieteen ansiosta elämää pitkitetään aika paljon, mutta se elämän laatu voi olla monilla todella huono tai kivulias. Olisiko eutanasia murha?

Vastaus:

Nimimerkille Jeriko

Asiasta voi olla toki montaa mieltä. Minä pappina painotan sitä, että me elämme Jumalan kasvojen edessä ja jokaisen ihmisen elämä on pyhä. Jokaisen ihmisen pitäisi käsittää tämä ja vastuunsa. Tämä on kirkonkin virallinen kanta.

Tämän päälle ajattelen, että kun jokaisen ihmisen elämä on pyhä, myös ihmisen itseensä suuntautuvan tahdon täytyy olla kunnioitettava elämän pyhyyden tähden. Siksi jättäisin tämän asian jokaisen ihmisen ajateltavaksi ja päätettäväksi itse, itselle tärkeältä pohjalta. Ihminen Jumalan kuvana tahtoineen on arvokkaampi, kuin ajallinen elämä, tai kuolema. Siksi juridiikan kannalta pyrkisin avaamaan tämän mahdollisuuden. Painottaisin kaikessa muussakin yksilöiden vastuuta ja oikeuksia, kun he käsittävät elävänsä Jumalan kasvojen edessä, eivätkä toimillaan vaikuta muihin, kuin itseensä. Toisiin vaikuttaessa, pitää huomioida myös näiden tahto, ettei tuota vahinkoa toisille. Eutanasian jättäisin itsekullekin itse ratkaistavaksi asiaksi, jos vain joku vapaasta tahdosta suostuu Jumalan kasvojen edessä auttamaan. Eettinen vastuu tapahtuvasta jää tässä tapauksessa kyseessä olevien yksilöiden harteille. Eikä kirkon kannan asiaan sinänsä pitäisi kohdata muutospaineita, koska se on sinällään totuus.

Kirkon tehtävä on opettaa elämän ja ihmisen pyhyyttä. Sitä, että elämän alku ja loppu ovat yksin Jumalan päätettävissä olevia asioita. Ihminen ei saa puuttua itsensä yläpuolelle kuuluviin asioihin. Ihmisen on itsessään elettävä totuuden tuntemuksessa ja kohdattava omat tarpeensa tästä käsin ja tehtävä ratkaisunsa tästä käsin ja kohdattava se, mitä se tuo vastaan. Tässä me saamme luottaa ristin sovitukseen ja Jeesuksen tuomaan anteeksiantamukseen. Kirkon pitää opettaa oikein, mutta ihmisten pitäisi saada vapaus toteuttaa itseään Jumalan kasvojen edessä. Olla elävä subjekti, joka elää itse ja omasta tahdostaan niin, että Jumala voi olla sisäisesti läsnäolevana ja toteuttaa itseään tätä kautta. Siksi poistaisin laitosten käytännön määräysvallan asioissa ja korostaisin yksilöiden vapauksia ja instituutioiden roolia asiantuntemuksellisina opastajina oikeaan, luonnonmukaiseen suuntaan mahdollisimman laajasti eri asioissa.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Voiko ihminen syntyä uudestaan? Eli voiko olla mahdollista, että ihminen olisi elänyt monta elämää ja syntyy kuoltuaan uudestaan tähän maailmaan? Lapsena ajattelin jostain asiasta, että tuossa talossa olen asunut edellisessä elämässäni ja ajattelin joitain asioita entisestä elämästä, vaikka kukaan ei ollut koskaan puhunut mistään entisistä elämästä. En ollut kuullut edes tuota termiä. Olen tutkinut aihetta, enkä tiedä uskonko siihen, mutta kuulostaa jotenkin mielenkiintoiselta. Tiedetäänkö me läheskään kaikkea, mitä Luoja on tänne luonut? Kaikkea ei ole taidettu kertoa ja kirjoittaa. Yliluonnolliset kokemukset voivat olla ihmisille yliluonnollisia, mutta jos he ovatkin Luojan luomia asioita, Hänelle luonnollisia. Nämä ovat mielenkiintoisia kysymyksiä. Maailma on täynnä mysteerejä. Niitä on mielenkiintoista lukea.

Vastaus:

Nimimerkille Mystiikka

Tätä asiaa on pohdittu paljon ja sitä on yritetty tutkia. Mitään varmaa asiasta ei voida sanoa. On olemassa tietoa ihmisistä, jotka ovat kyenneet muistamaan asioita edellisistä elämistään ja jokin murhakin on taidettu niin ratkoa tarinoiden tasolla. Nykyinen Dalai Lama valittiin tehtäväänsä hänen kyettyään tunnistamaan edeltäjänsä jättämät tavarat. Seuraavan pitäisi olla aina uudelleen syntynyt edeltäjänsä. Asiaa voisi ehkä pystyä selittämään muullakin tavalla, kuin uudelleen syntymällä, mutta asia on kiinnostava.

Maailma ja todellisuus on enemmän, kuin me kykenemme ymmärtämään. Raamattu ei kerro ehkä kaikesta kaikkea, mutta se tuo meidän luoksemme sen, mitä tarvitaan pelastukseen ja uuden olomuodon saavuttamiseen. Tämä on viimekädessä se tärkeä asia: lopputulos, johon meidän olemisemme tähtää ja pyrkii. Vaikka ihminen syntyisi uudelleen ja uudelleen, me silti päätyisimme äärimmäisiin olomuotoihin kasvun myötä, sen edetessä. Tämä veisi joko taivaan, tai helvetin täydellisyyteen sen mukaan, mikä meissä vahvistuisi. Kristus tuo meille oven elämään tähän ajalliseen elämään ja opettaa meitä elämään oikein taivaiden valtakunnan tulemiseksi. Riippumatta elämien määrästä evankeliumin opetus on tosi ja portti taivasten valtakuntaan ja meille tärkeä elämä on se, mitä me juuri nyt elämme. Tässä elämässä me vaikutamme lähimmäisiin ja maailmaan ja kasvamme itse sen mukaisella tavalla. Asioiden pohtiminen ja ymmärryksen etsiminen on tärkeää. Uskon, että sitä kautta myös Jumala vaikuttaa meissä. Jos ajatus joskus vie vinoon, me saamme luottaa Jeesuksessa meille annettuun anteeksiantamukseen ja jatkaa totuuden etsintää Jumalan lapseudessa kohti meille tarkoitettua täydellisyyttä.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Onko olemassa taivaan äitiä? On Isä, Poika, Pyhä Henki, mutta ei äitiä, kuten maanpäällisissä perheissä. Kysymys on vähän hassu, mutta olen jo lapsena miettinyt tätä. Ehkä me ihmiset emme hahmottaa täysin järjellä Jumalan luomaa järjestelmää, etenkään millainen taivas on. Uskoa tutkiessa herää kaikenlaisia kysymyksiä mieleen. Ei sitä voi aina järjellä ymmärtää ja joskus herää lisäkysymyksiä.

Vastaus:

Nimimerkille Justiina

Kiitos kysymyksestä! Jumalan nimittäminen isäksi juontuu ehkä lähinnä antiikin ajan yhteiskuntien rakenteesta, jossa isä oli perheen pää ja johtaja. Kun Jumala on luonut ja tuottanut kaiken on hänessä oltava myös naiseuteen liitetyt piirteet elämän luojana. Kaikki nykyinen elävä ja oleva on juonnettavissa Jumalasta, joka näin on tätä kautta nähtävissä myös kaiken olevan esi-isänä! Jeesus on taas ihan suoraan Jumalan poika ja tältä osin suoraan samanlainen Jumalan kanssa siinä, missä ihminen yleensä on rikkinäinen ja laantunut.

Jumalan mieltäminen ihmismuotoisesti isänä, tai äitinä noin yleisesti, on enemmänkin inhimillisen ajattelun vaatima mukauttaminen ajatteluun sopivampaan muotoon, poislukien Jeesus poikkeuksena asiassa. Jumala ei ole ihmismuotoinen, vaan jotakin moniulotteisempaa, joka on läsnä kaikessa  kaiken aikaa luodessaan, ohjaten ja vieden kaikkea eteenpäin, jopa luoden tulevaa. Luominenhan jatkuu kaiken aikaa, kun maailma etenee olomuodoista seuraaviin kaikkineen, etsiessään uusia olomuotoja täydellisyyden tavoittamiseksi. Samalla syntyy uusia elämän ja olemisen muotoja, joita ei aiemmin ole ollut. Tähän muuten liittyy ihmiskunnan odotus uudesta, paremmasta olomuodosta joskus tulevaisuudessa. Jumala tulee näkyvämmäksi meissä meidän tavallamme.

Me emme hahmota kunnolla Jumalan luomaa järjestelmää, koska se ja sen luoja on meitä hienompi ja me olemme vain osa tuota laajaa kokonaisuutta, joka toisaalta kasvattaa meitä kaiken aikaa eteenpäin, kun me yritämme ymmärtää todellisuutta ja itseämme.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Miksi Jumala haluaa, että me pelkäämme Häntä?

Vastaus:

Nimimerkille Reeta

Vanhassa testamentissa Jumalan pelkäämistä kuvaa sana Jirat, tai pahad. Tällä ei tarkoiteta yksinomaan pelkäämistä, vaan kunnioittamista, ihailua, luottamusta. Olennaista on ottaa huomioon Jumala ratkaisuissa käytännössä, ettei toimi ikään kuin hänellä ei olisi merkitystä. Tämä on ilmaisun perimmäinen tarkoitus.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Miksi Suomessa on vain mormoneilla Temppeli? Miksi ei EV.lut.kirkolla ole? Ehkä se on rahasta kiinni, mutta harmittaa hieman, kun uudet kirkot rakennetaan hyvin seurakuntatalomaiseksi. Hienot kirkot ovat kauniita ja juhlallisia. Raamatun sanan julistaminen ei tietenkään ole rakennuksesta kiinni, mutta rakennukset tuo omaa juhlavuutta, pyhyyttä ja arvokkuutta asiaan. Monet tykkäävät ihastella kauniita rakennuksia. Kauniissa kirkoissa on tosi mukava käydä. Mielestäni se jopa parantaa uskoa. Voisi kuvitella taivaassa näyttävän vieläkin kauniimmalta, jos jo maan päällä pystytään tehdä näin kauniita rakennuksia. Uskon elämää parantaa aistikokemukset. Pyhäpäivänä on muutenkin mukava pukeutua kirkkovaatteisiin, eikä aina vain arkisiin vaatteisiin. Lapsuudenkodissani oli sunnuntaisin parempaa ruokaa ja pyhitettiin lepopäivä. Olen yksin elävä ihminen, mutta yritän tehdä sunnuntaistani myös juhlallisen tuntua. En tee töitä sunnuntaisin lukuunottamatta pakko keittiötä siivota tai tehdä ruokaa.

Vastaus:

Nimimerkille Urszhula

Temppeli ja kirkko ovat oikeastaan sama asia, jota nimitetään eri tavalla. Temppeli-sanan juuri on latinassa templum ja kirkko sana on johdettu kreikan sanasta kyrike, josta se on muuntunut monen suuntaan ja suomen kielessä kirkoksi. Kyrike-sana on johdettu Herraa merkitsevästä sanasta kyrios, tai kyrie. Kreikaksi sunnuntai on kyriaki.  Luultavimmin kyrike-sana on tullut suomeen ja germaanisiin kieliin Itä-Rooman alueelta kauppamiesten ja sotureiden mukana. Suomen kielessä myös vanhan kielikerrostuman sanat risti, Raamattu ja pappi ovat tulleet idän suunnasta slaavista. Ehkäpä itäiset nimitykset suomen kielessä viittaisivat siihen, että kirkollinen käsitteistö onkin tullut alun perin idän suunnasta? Se voisi selittää pohtimasi erikoisuuden.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Raamatun sana on muuttumaton. Mutta kuitenkin tässä ajassa monet asiat muuttuu ja ihmisten mielipiteet Raamatun sanasta vaihtelee. Halutaan muokata uskoa omannäköiseksi, etenkin tähän aikaa sopivaksi (hyvin liberaaliksi). Mitä mieltä tästä? Voiko uskoa mukauttaa? Vaikeita kysymyksiä nämä on. Ja usein muiden ihmisten mieliksi saatetaan olla, ettei toiset pahoita mieltään. Uskoa muokataan muiden mieliksi ja "polittiisen korrektiksi". Riitoja ja kiistoja aiheuttaa uskonasioiden erimielisyydet, ihan vaikka internetissä tai ihmisten keskuudessa (esimerkkinä avioliittokysymykset, sukupuolikysymykset, seksuaalisuus kysymykset). Saattaa itsekkin "eksyä matkalla", enkä tiedä mikä on oikein ja mikä väärin. Mikä tie vie lopulta ristille? Nykyaikaina kilvoittelu on niin vaikeaa, olen varmaan eksynyt pahasti.

Vastaus:

Nimimerkille Matthew

Syvällisiä sinä pohdit! Raamatun ilmoitus on syvimmiltään ikuisesti tosi. Tämä tarkoittaa sitä, että Raamatun perimmäinen sanoma pitää paikkansa. Se opettaa meille Kristusta ja kasvattaa tätä meidän uskossamme. Näin Jumala, joka on rakkaus tulee meihin ja alkaa ohjata meidän ajatuksiamme, ymmärrystämme ja kaikkea siitä kumpuavaa toimintaa tässä meidän elämässämme maailmassa ja jopa sen avulla. Samoin Jeesuksen uhrillaan meille tuoma pelastus on ikuisesti tosi ja osa Jumalan meihin kohdistamaa rakkauden työtä. Tämä on se perusta, joka johtaa meitä kohti ikuista elämää. Toisaalta Raamatussa on paikkoja, aikoja, henkilönnimiä, rituaalisia sääntöjä mm syömiseen liittyen, jotka ovat aikaan ja paikkaan sidottuja kulttuurisia asioita, joista osa kumoutuu Raamatun itsensäkin toimesta esimerkiksi joidenkin ruoka-aineiden saastaisuus ja sopimattomuus syötäväksi. Tällaiset asiat, jotka eivät ihan suoraan liity elämän ylläpitämiseen yhteiskunnassamme, eivätkä Jumalan vaikutukseen meissä uuden ihmisen voitoksi, ovat vähemmän tärkeitä asioita. Asioita, joita voimme joutua tulkitsemaan uudestaan, kun ihmiskunta saavuttaa uutta tietoa niistä ja niiden laadusta. Raamatussa on näin ikuinen varsinainen asiansa, jota ei voi muuttaa ja kulttuurisempia asioita, joita voi ikuisten asioiden antamassa valossa tarkastella uusiksikin, kun asioista saadaan uutta tietoa. Näin on olemassa rajat sille, miten paljon Raamattua voidaan panna ihan uusiksi kehityksen, tai uusien aikojen nimissä. Ja samalla on olemassa tarve myös uudistaa sitä, miten me luemme siitä ulos erilaisia ohjeita elää ja toimia, jotta varsinaisin ilmoitus toteutuisi meissä ja meidän elämässämme mahdollisimman täydellisesti. Tämä on asia, jossa me voimme koko ajan olla parempia, eli jossa meillä on kasvunvaraa, koska me olemme vielä keskeneräisiä ja jonka kautta me saatamme tarttua välillä vääriinkin asioihin, jotka ovat vaikuttaneet myös ihmisissä, jotka ovat kirjoittaneet Raamatuksi sen puhuttelun, jonka Jumala on osoittanut heille. Mutta puhutteluhan jatkuu meidän elämämme ja kasvumme kautta ja johdattaa meitä kohti täydellisyyttä jatkuessaan. Tämä on hyvä mitta muuttumattomalle totuudelle, joka on toteuttamassa meissä itseään, kun alamme pohtia siihen liittyviä asioita. Hedelmistään puut tunnetaan!

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Voiko uskovainen tyttö olla poikamainen, kiinnostunut poikien jutuista, mutta tietää kuitenkin olevansa tyttö, ja pukeutuu naisten vaatteisiin?

Vastaus:

Nimimerkille Stella

Kyllä voi! Aivan hyvin! Ihmiset ovat yksilöllisiä ja kiinnostuneita eri asioita. Ihmisen sukupuolen ei pidä antaa ratkaista sitä, mistä ihminen saa kiinnostua. Me olemme ensin ihmisiä ja sitten vasta naisia ja miehiä. Kaikkia ja kaikkea tarvitaan.

Kysymykseen vasasi Juha Dubbe

Kysymys:

Mitä tarkoittaa Herran päivä? Tarkoitetaanko sillä ainoastaan lopun aikoja vai joskus jotain muutakin?

Vastaus:

Nimimerkille Tietämätön

Löysin aiheesta Aila Mielikäisen kirjoittaman hyvän kirjoituksen aiheesta Kielikellosta. Lyhyt vastaus siteerauksena kirjoituksesta kysymykseesi on: "Herran päivä (KristuksenJeesuksen KristuksenIhmisen Pojan päivä). Se on sanakirjojen mukaan kiteytynyt teologiseksi termiksi, joka vaatii merkityksen selitystä. Herran päivällä on Vanhasta testamentista lähtien tarkoitettu Jumalan oikeudenmukaisen tuomion päivää, joka voi olla rangaistuksen tai pelastuksen päivä. Uudessa testamentissa Herran päivä liittyy Kristuksen toiseen tulemiseen, ja jossain vaiheessa sitä on alettu käyttää kristillisessä kielessä myös ylösnousemuksen päivästä eli sunnuntaista. (Palva 2006 s.v. Herran päivä; Saarisalo 2009 s.v. Herran päivä.)"

Pidemmästä vastauksesta käy artikkeli kokonaisuudessaan, jonka linkitän tähän. 

"Päivä" yleiskielessä ja uskonnollisessa kielessä - KielikelloLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kysymys:

Mitä tarkkaan ottaen tarkoittaa uudessa testamentissa käytetty "tehdä jotain jonkun nimeen"? Esim. saarnaan Jeesuksen nimeen tai nimessä? Esimerkkinä, mitä se on suomeksi jos sanon, että puhun vaikka äitini nimeen?

Vastaus:

Nimimerkille Ei ymmärrä

Tämä tarkoittaa, että puhut silloin toisen sijaan ja tämän puolesta ja tämän tavalla, tämän lähtökohdista. Edustat siinä tätä jotakuta toista ja sen toiminnan kautta oikeastaan olet tämän toisen henkilön toisinto. Hoidat toisen asioita tämän puolesta. Kun pyydät Jumalalta jotakin Kristuksen nimessä, pyydät sitä Kristuksena, vaikka et olisikaan vielä täydellinen tältä kannalta. Samoin syntejä annetaan kirkossa anteeksi Kristuksen nimessä, jolloin itse Kristus on siinä läsnä, samoin kun parannetaan sairaita Kristuksen nimessä. Voi sanoa, että se, jonka kautta toimit elää sinussa ja sellaisena kasvat elämän koulussa myös eteenpäin vahvistuen tässä. Se on tämän lapseutta. Tämä pätee silloinkin, kun puhut äitisi nimessä hoitaessasi hänen asioitaan.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Mikä on Jumalan tahto? Mistä tietää, että mikä on omassa elämässä kunkin asian kohdalla Jumalan tahto?

Vastaus:

Nimimerkille Kaisla

Jumalan tahto on kasvattaa meitä kohti ylösnousemusta ja kuolemattomuutta. Jos Jumala olisi kana, ihminen olisi kanan poikanen, pieni keltainen piipittäjä, josta tulee vielä ihan eri näköinen aikuinen olio, tai tammenterho, josta kasvaa vielä iso puu. Jotakin ihan erilaista, kuin mikä on lähtökohta. Jumala ajaa sinua elämässäsi niin, että joudut vahvistumaan kaikessa siinä, mitä meissä on liian vähän ikuisuutta ajatellen. Elämä on harjoitusleiri, koulu, josta valmistutaan vielä kerran. Tästä voi päätellä jonkin verran sitä, mitä Jumala voisi kulloinkin tahtoa, vaikka hänen tiensä ovat meille vaikeat, jopa mahdottomat ymmärtää, kun me olemme kuitenkin vajavaisia olentoja. Jeesus opettaa meille Jumalan asennetta. Jos saat siitä kiinni, voit yrittää etsiä Jumalan tahtoa siitä ja miettiä, miten se ilmenee kaikessa muussa ja myös omalla kohdalla omassa elämässä. Mikä johdattaisi sinua siihen suuntaan ja veisi eteenpäin siinä kaikessa? Tämä ei tarkoita sitä, että elämään ei kuuluisi iloisia ja mukavia asioita, tai että se ei voisi olla aivan kaikessa iloinen ja onnellinen; taivashan on juuri onnellisuuden paikka ja olotila. Tämä elämämme todellisuus kaikkine pahuuksineen vain tuppaa tuottamaan ajoittain kärsimystä ja murhetta kaikille, jota meidän pitäisi yrittää korjata osaltamme.

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

Universumi on ääretön. Onko elämää vain maapallolla, vai voiko olla olemassa myös muuallakin ihmiselämää samaan aikaan? Vai onko Jumala luonut vain yhden maan? Myös Raamatussa sanotaan, että Jumala luo lopuksi uudet taivaat ja maat. Mitä tämä tarkoittaa? Tuleeko olemaan monta taivasta ja monta maata? Tosin ihmisiä on niin paljon, ettei kaikki mahdu samaan "tilaan".

Vastaus:

Nimimerkille Tutkimusretkellä uskon tiellä kulkiessa

Tätä pohditaan myös tähtitieteen piirissä. Käsitys on se, että avaruudessa on niin paljon olosuhteiltaan elämälle sopivia aurinkokuntia, että elämää varmasti tullaan vielä löytämään. Maailmankaikkeuden ainekset ja lainalaisuudet kykenevät kyllä tuottamaan elämää, älyä ja tietoisuutta vuoren varmasti. Meidän Maa- planeettamme on kaikkine elämineen syntynyt samasta alkuaineesta saman alkuräjähdyksen seurauksena kuin kaikki muukin, eikä ole mitään tämän ulkoista todellisuutta. Martti Lutherkin sanoo äärettömän, Jumalan, sisältyvän äärellisen, eli luotuun todellisuuteen, joten edes tässä ei ole mitään ihan ulkopuolista vaikuttajaa.

Tähtien ja planeettojen määrä avaruudessa on ihan lukematon, joten maita ja taivaita kyllä riittää. Puhumattakaan sitten multiversumista,  ajatuksesta, että maailmankaikkeuksia on monia rinnakkain yhden sijaan. Joten kyllä todellisuuteen elämää mahtuisi. Maailmankaikkeuksia on ehkä ollut olemassa jo ennen nykyistä, joten ei ole ihan sopimatonta ajatella, että näitä syntyisi nykyisen maailmankaikkeuden ajan jälkeenkin. Näinkin tämä tila voi olla aivan rajaton!

Asian selvittelyä hidastaa jonkin verran se,  että me emme vielä tiedä, mitä on elämä, äly, mieli, tai tietoisuus. Siksi ei voida arvioida ihan loppuun, että missä ja miten näitä voi olla olemassa ja miten ne ovat syntyneet ja mistä, jos ne ovat syntyneet jostakin. Tähänkin olemiseen voisi liittyä meille tuntematonta moninaisuutta.

On myös teoriassa ihan mahdollista, vaikka epätodennäköistä kaikki huomioiden, että Maapallo on ainoa elävä paikka koko maailmankaikkeudessa. Me emme kertakaikkiaan vielä tiedä paljoakaan tästä asiasta. Raamatun tehtävä on kertoa meille, miten meidän kuuluisi elää ja minkälainen suhde meillä pitäisi olla todellisuuteen. Se välittää meille riitävän tiedon meille tarkoitetusta pelastuksesta sen saavuttaaksemme ja muu jää enemmän sivuseikaksi, joten tietoa on hyvä etsiä asioista muualtakin. Elämän voi elää täysin  Jeesuksen opastamana!

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe

Kysymys:

1 Kor 14:33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, 34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. Onko naispappeus väärin, kun Korinttolaiskirjeessä se ilmaistaan vahvasti että on? Nykyaikana kuitenkin naiset toimivat pappeina, vaikka Korinttolaiskirjeen mukaan se on paha asia. Raamatussa on ristiriitaisuuksia ja ne kysymykset askarruttaa mieltä.

Vastaus:

Nimimerkille Suunta hukassa

Olet löytänyt monia mietityttäneen Raamatun kohdan! Nykyään tätä ajatusta pidetään aika lailla aikaan ja paikkaan sidottuna ajatuksena. Lähi-Idässä naisten asema poikkeaa edelleenkin selvästi miehistä, mihin tämäkin tekstikatkelma viittaa. Sitä paitsi tämä teksti on kirjoitettu Lähi-Idässä kaksituhatta vuotta sitten. Me tarkastelemme tätä asiaa ihan eri kulttuurissa ja eri aikakautena: ilmeisimmin Suomen alueella asuneiden ihmisten yhteisöissä sukupuolten väliset erot ovat perinteisesti pienemmät.  

Pappeus kirkossa edellyttää ylempää korkeakoulututkintoa. Tehtävä on yliopistotutkinnon takana. Näin nähtynä opettavaan asemaan ei päädy ihan kuka tahansa puhuja, vaan ihminen, joka kykene omaksumaan asioita niin pitkälle, että pystyy opettamaan muita näissä asioissa. On ajateltavissa, että tällaisessa tilanteessa sukupuolen merkitys ei ole enää kovin suuri. Vielä 1800-luvulla tehtiin lääketieteellistä tutkimusta, jolla osoitetiin, että vain mies on älyllinen olento, luomakunnan kruunu ja nainen tunteiden vietävänä, ailahtelevana olentona nähtiin lähinnä gorillan henkisellä kehitystasolla. Nykyään me tiedämme, että asia ei ole näin. Suoranaisesti miesten ja naisten ajattelukyvyssä ei ole eroja: miehet ovat ehkä vähän matemaattisempia ja naiset verbaalisempia, mutta osa naisista on keskivertomiehiä matemaattisempia ja osa miehistä keskiverto naisia verbaalisempia. Tälläkään ei voi perustella miesten erityistä opettajuutta uskonasioissa asiallisin perustein. Raamatun kanta perustuu oman aikansa näkemyksiin miesten ja naisten ominaisuuksista ja yhteiskunnallisista eroista, jotka tekivät miehistä selkeästi perheen päät jo ihan lainkäytöllisessä mielessä esim. omaisuusasioissa, tai yhteiskunnallisina vastuunkantajina. Lähinnä vain miehiä ylipäänsä koulutettiin kunnolla, mikä ehkä näkyi osaltaan ajattelun kehittyneisyydessä sukupuolten välillä. Nykyään tytöt pärjäävät koulussa poikia paremmin ja valloittavat hiljalleen yliopistot ja sitä kautta yhteiskunnan avainpaikat, mikä viimeistään pakottaa katsomaan uusiksi antiikista periytyvät näkemykset sukupuolten keskinäisistä suhteista yhteiskunnallisina vastuunkantajina ja muiden opettajina. Kun koulutus on ensisijainen kriteeri tehtävien täytössä, tulee kehitys ajamaan väkisinkin entistä enemmän naispainotteiseen suuntaan pappisvirkojen haltijoissa. Ovatkohan miehet ajan edetessä siirtymässä yhteiskunnassa enemmänkin käsillään tekevien ihmisten joukkoon, siihen tähtäävien koulujen kautta?

Kysymykseen vastasi Juha Dubbe