Karinaisten hautausmaat

Karinaisten hautausmaa

Kyröntie 484, 21800 Kyrö

0407051215 seurakuntamestari

Kirkon vieressä on iso parkkipaikka, josta esteetön kulku uudelle ja keskimmäiselle hautausmaalle. Vanhalle hautausmaalle kulku haastava (ei parkkipaikkaa vieressä, mäkinen maasto, tien ylitys mutkaisessa kohdassa, vanha portti).

Karinaisten kirkon läheisyydessä sijaitseva hautausmaa jakautuu kolmeen osaan: vanhaan, keskimmäiseen ja uuteen.

Vanha hautausmaa rajoittuu hirsiaidalla Kyröntien varteen ja sen yhteydessä on myös vanha kellotapuli. Vanha hautausmaa on peräisin 1700-luvulta.

Keskimmäinen hautausmaa rajoittuu kiviaidalla Kyröntien varteen.

Suru-patsas. Nainen polvillaan, pää alaspäin, kädet kasvojen suojana. Vieressä suihkulähde, takan sankarivainajien nimiä kiviseinässä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Siellä sijaitsee sankarihautausmaa, jonka yhteydessä on Wäinö Aaltosen veistämä sankaripatsas "Suru". Sankarihautausmaalta viimeisen leposijan on saanut 72 sankarivainajaa.

Pelkästään uurnille varattu alue, muistolehto, sijaitsee myös keskimmäisellä hautausmaalla. Muistolehdossa omaisten kukat ja kynttilät toivotaan asetettavan vain niille varatulle kivelle.

Uusi hautausmaa sekä muualle haudattujen muistokivi ovat kirkon välittömässä läheisyydessä, kirkon invasisäänkäynnin puolella. Muistokivelle voivat tuoda kukkia ja kynttilöitä omaiset, joiden läheisen hauta on kaukana kotoa tai sitä ei ole olemassa lainkaan. Kukkia ja kynttilöitä varten paikalla on laakeat kivet, joiden päälle ne voidaan laittaa.