Ristinummen hautausmaa

Päätös Ristinummen hautausmaan perustamisesta, parin kilometrin päähän kirkosta, tehtiin vuonna 1892. Terveyssäädökset aiheuttivat 1889 sen, että yläneläiset määrättiin luopumaan vanhasta hautausmaastaan kirkon vieressä. Vanha hautausmaa alkoi myös käydä ahtaaksi

Uusi hautausmaa jaettiin kolmella käytävällä kuuteen osaan ja ympärille istutettiin kuusia. Pysyviä hautapaikkoja saattoi lunastaa kymmenen markan hintaan. Seurakuntalaiset halusivat kuitenkin tulla haudatuksi edelleen kirkon viereen eli "Mikon juureen". Yläneen Pyhän Olavin kirkko oli nimittäin pitkään kansankielessä "Mikko", sen rakentajan Mikael Piimäsen mukaan. Tästä tuli ikimuistoinen sanonta "hän on mennyt Mikon juureen". Vuonna 1899 vihittiin käyttöön kirkon viereisen hautausmaan uusi laajennusosa.

Viimeisin Ristinummen hautausmaalle pystytetty hautakivi on vuodelta 1982, tässä tapauksessa kyseessä oli vainajan oma tahto.

Hautakivi Ristinummen hautausmaalla lehtomaisessa ympäristössä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Ristinummen hautausmaa on virallinen hautausmaa, joka ei ole enää käytössä.
Nykyisin se on lehtomainen, luonnontilassa oleva alue, jossa kävijä aistii aivan omanlaisensa tunnelman.

Yläneen hautausmaa

Lähteenä käytetty: