Pöytyän vanhan hautausmaan historiaa

Pöytyän vanhalla hautausmaalla on säilynyt tyypiltään useita satoja vuosia vanha hirsinen aita. Sen yhteydessä on kellotapulin runko. Se on muutettu porttihuoneeksi vuonna 1766, mutta oven yläpuolella on hirteen kaiverrettuna vuosiluku 1684. Sama vuosiluku mainitaan kellotapulin rakennusvuodeksi. Harvinainen katettu hirsiaita on aikanaan ympäröinyt jo keskiajalla rakennettua kirkkoa. Vastaavia hirsiaitoja on Suomessa säilynyt muutamia, yksi esimerkiksi Karinaisten vanhalla hautausmaalla.

Pöytyän kirkonaidan ylläpidon rasitus yritettiin aikanaan jakaa mahdollisimman tasapuolisesti. Vanha tottumus oli, että aidan ylläpidettävät osuudet jaettiin ilmansuuntien mukaan, niin että pitäjän eri osien talot saivat oman osansa omasta suunnastaan. Koska alueella ei käytetty lainkaan kirkkotalleja, sitoivat kirkkoon tulevavat talolliset hevoset omaan aitaosaansa.

Vanhat hautamuistomerkit

Vanhalla hautausmaalla on näkyviin merkittynä 4 hautaa. Hautakivillä merkityt haudat ovat Pöytyällä toimineiden kirkonmiesten ja heidän perheenjäseniensä viimeisiä leposijoja:

Gustaf Julius Ahlman,
kirkkoherrana v. 1879-1896
Viktor Adrian Bergroth,
kirkkoherrana v. 1859-1876
Karl Helenius,
kirkkoherrana v. 1824-1855
Jaakob Fredrik Selander,
kanttori

Vanhan hautausmaan hautamuistomerkkejä, taustalla hautausmaata kiertävä aita ja porttihuone.

Vanhan kirkon paikka

Historialliset lähteet kertovat, että hirsiaidan sisällä oli kirkko vielä kuningas Kustaa III:n aikaan. Hautausmaan keskellä on kumpare puretun kirkon kohdalla.
Alueella on muistomerkki, jossa teksti:
"Tässä paikassa sijaitsi Pöytyän seurakunnan kirkko keksiajalta vuoteen 1793". Juuri sen osoittama sijainti saattaa olla vain symbolinen. Kivi on pystytetty vasta vuonna 1932.

Pöytyän vanha hautausmaa-alueen karttapiirros.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Piirtänyt K. Ollila vuonna 1956, lisäykset Sanna Eldén-Pehrsson.

Lähteenä käytetty:
Pöytyän vanhan hautausmaan inventointikertomus