Yläneen Pyhän Olavin kirkon historiaa

Yläneen nykyistä vuonna 1782 Mikael Piimäsen rakentamaa puukirkkoa sanottiin sen valmistuttua kauneimmaksi kirkoksi koko läänissä. Nimensä kirkko on saanut norjalaisen pyhimyksen, Pyhän Olavin mukaan.

Kirkkosali kuvattuna urkuparvelta. Penkkirivistöt, joiden keskellä käytävä. Edessä alttaritaulu, sivuilla sivuparvet.Linkki avautuu uudessa välilehdessäKirkon ulkoväritys on punainen valkoisin ikkunalaudoin. Vesikatto on mustaksi tervattu paanukatto, joka on uusittu 1949. Kirkkoa on korjattu useaan eri otteeseen. Vuonna 1898 tehtiin sisäikkunat ja asennettin kamiinat ja vuonna 1954 asennettiin sähkölämmitys. Viimeinen korjaus valmistui 1996, jolloin kiinnitettiin huomiota valaistukseen ja väritykseen sekä turvallisuustekijöihin. Kirkko on sisäväritykseltään juhlavan vaalea/harmaa.

Alttaritaulu. Jeesus lasketaan alas ristiltä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tummasävyinen alttaritaulu, "Ristiltä ottaminen" on valmistunut vuonna 1874. Sen on maalannut taidemaalari J.Z.Blackstadius. Alttaritaulun alle on kirjoitettu kultaisilla kirjaimilla teksti "Nöyrille annetaan armo".

Kirkon urut.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Urut ovat B. A. Thúlenin rakennuttamat v.1888. Ne ovat 14-äänikertaiset ja täysin mekaaniset ja yhdet tämän rakennuttajan vanhimmista yhä käytössä olevista uruista. Soinnillisesti ne edustavat pohjoismaista romantiikkaa. Julkisivun koristeena on pääty, jossa ristit ja lyyra. Urkujen peruskorjaus suoritettiin vuonna 2007.

Vihkiryijy. Keskellä tumma risti, reunoilla vaaleat pystyraidat sekä harmaat pystyraidat. Kirsti Ilvessalon suunnittelema ja Lea Joutselan kutoma Aurinkokello ryijy. Ryijyn ovat 26.5.1972 Yläneen seurakunnalle lahjoittaneet Yläneen Heinijoen, Keihäskosken, Korkeakosken, Kirkonkylän ja Uudenkartanon Marttayhdistykset.

Yläneen seutu lienee järjestetty kirkollisesti jo ristiretkien aikana. Pitäjänä Yläne mainitaan vuonna 1392, vuodesta 1432 nimenomaan Pöytyän kappelikuntana. Omaksi kirkkoherrakunnaksi Yläne erotettiin senaatin päätöksellä vuonna 1875, jonka jälkeen se oli itsenäisenä seurakuntana vuoteen 2009. Tällöin Yläneen seurakunta liittyi Pöytyän seurakuntaan. Pöytyän seurakunnassa on noin 7200 jäsentä ja se kuuluu Paimion rovastikuntaan ja Turun arkkihiippakuntaan.

Yläneen kirkko