Häät

Kun suunnittelet häitä, ota yhteyttä Linkki avautuu uudessa välilehdessäseurakuntatoimistoon p. 02 7764 500. Kirkon voi varata hyvissä ajoin, mutta pappi ja kanttori voidaan varmistaa vasta lähempänä vihkiajankohtaa. Vihkipari voi myös pyytää papin ja kanttorin muualta.

Vihkipaikka voi olla kirkko, seurakuntatalo, seurakuntatoimisto tai jokin muu paikka. Vihkitilaisuudessa pitää olla läsnä kaksi todistajaa, jotka voivat olla myös seurakunnan työntekijöitä.

Avioliittoon aikovien on ennen vihkimistä pyydettävä avioliiton esteiden tutkintaa. Tutkinta on pyydettävä aikaisintaan neljä kuukautta, mutta viimeistään viikkoa ennen häitä. Tulevan avioparin on pyydettävä avioliiton esteiden tutkintaa jomman kumman seurakunnasta tai aluerekisteristä. Esteiden tutkinta voidaan pyytää myös maistraatista.

Siirry avioliiton esteiden tutkinta -asiointipalveluun tästäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Vihkitoimitus on maksuton

Lisätietoja avioliiton esteiden tutkinnasta Porin aluekeskusrekisterin sivuilla täälläLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Valokuva: Henna Aaltonen

Pappi vihkii kirkossa. Hääpari polvistuneena alttarin eteen.

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa