Ristiäiset

Lapsen syntymän jälkeen ristiäisten järjestelyyn on aikaa kolme kuukautta. Voit ottaa yhteyttä Pöytyän seurakuntatoimistoon p. 02 7764 500 ja varata ristiäisajan, papin ja mahdollisen tilan. Tila voi olla kirkko, seurakuntatalo, koti tai jokin muu paikka.

Seurakunnan tiloissa on kastemalja, mutta haluttaessa voidaan käyttää myös omaa kastemaljaa. Kastepöydälle sijoitetaan maljan lisäksi valkoinen liina ja kynttilä sekä liina lapsen pään kuivaamista varten. Pöydälle voidaan sijoittaa myös pieni kukkakimppu sekä vanhempien vihkiraamattu.

Seurakunta lahjoittaa kastekynttilän, jota voi polttaa lapsen syntymä- tai nimipäivinä sekä kasteen vuosipäivänä.

Lapsen kummin pitää olla kirkkoon kuuluva, rippikoulun käynyt henkilö. Kummeja toivotaan olevan vähintään kaksi.

Pappi ottaa yhteyttä lapsen vanhempiin ennen ristiäisiä ja hänen kanssaan voi keskustella kasteen kulusta.

Uusi etu- ja sukunimilaki tuli voimaan 1.1.2019.  Lisää tietoa löytyy täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Maksut:

Jos ristiäiset järjestetään seurakuntatalolla, peritään vuokrana pöytäliinoista 6 €/kpl.

Valokuva: Henna Aaltonen

Pappi kastaa lasta, joka on mieshenkilön sylissä.

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä

YouTube-video