Rippijuhlat

Rippikoulu käydään pääsääntöisesti sinä vuonna, jona nuori täyttää viisitoista. Seurakunnasta lähetetään kaikille kirkkoon kuuluville nuorille kirje, jossa heidät ja heidän huoltajansa kutsutaan rippikoulun infoiltaan. Rippikoulun käyminen on vapaaehtoista.

Rippikoulua käydään noin vuosi ja se sisältää seurakuntaan tutustumista, kristilliseen oppiin syventymistä, jumalanpalveluskäyntejä ja huipentuu usein noin viikon mittaiseen leirijaksoon. Leirijakson päätteeksi vietetään konfirmaatiojuhlaa kirkossa. Konfirmaatio on kasteen ja kastetun vahvistamista. Konfirmaatioita järjestetään vuosittain jokaisessa seurakunnan kirkossa.

Rippijuhlat voi järjestää kotona, seurakunnan tiloissa tai jossain muussa sopivassa ja mieluisassa paikassa.

Ehtoollisleipä annetaan rippilapsen käteen.Konfirmaation jälkeen rippikoulun käyneellä on oikeus toimia kummina, käydä itsenäisesti ehtoollisella ja saada kirkollinen avioliittoon vihkiminen.

Rippikoulu on matka. Se on askel kohti aikuisuutta ja itsenäistymistä. Rippikoulussa henkilökohtainen tukiverkosto laajenee, sillä sen aikana saa mahdollisuuden tutustua seurakunnan työntekijöihin, joiden puoleen voi tarvittaessa kääntyä. Rippikoulun aikana saa perehtyä lisää kristinuskon ominaispiirteisiin ja sen sisältöön. Se tarjoaa myös mahdollisuuden kasvaa kristittynä ja syventää uskoa.

Rippikoulun voi käydä myös aikuisena. Tällöin kannattaa ottaa suoraan yhteyttä seurakunnan pappiin, jonka kanssa voi sopia rippikoulun yksityiskohdista.

Valokuvat: Jussi Vierimaa

Konfirmoitavat kulkevat saattueessa. Etummainen kantaa isoa puuristiä.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen