Pöytyän hautausmaa

Turuntie 1163, 21880 Pöytyä

0500741432 seurakuntamestari

Hautausmaa sijaitsee Pöytyän kirkon ympärillä.

SankaripatsasLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Hautausmaalla on sankaripatsas, jonka on suunnitellut syntyjään pöytyäläinen kuvanveistäjä Aarre Aaltonen. Sankaripatsas kuvaa aseensa laskenutta soturia istuttamassa rauhanpalmua. Perimätiedon mukaan patsaan mallina olisi ollut pöytyäläinen sodassa kaatunut sotilas.

Sankarihautausmaalla on 137 hautaa.

Karjalaan jääneiden muistokivi sijaitsee kirkon inva-sisäänkäynnin puolella. Veteraanikivi on sijoitettu Kyntäjäntuvalle (karttalinkki). Raivaajapatsas on seurakuntatalon pihalla.

Hautausmaan uusimmassa osassa on uurnalehto ja tunnustuksettomien hauta-alue. Muualle haudattujen muistokivi sijaitsee kirkon pääoven vieressä.

Vanha hautausmaan aita.Vanhaa hautausmaata käytettiin vuoteen 1834 asti. Sitä ympäröivä aita on 1600-luvun tyyliä. Hautausmaan keskellä on sijainnut kirkko keskiajalta vuoteen 1793.

Tämä hautausmaa sijaitsee Kirkkotien toisella puolella.

Juhannuksena pidetään jumalanpalvelus jykevän punaisen aidan sisäpuolella.

Vanhan hautausmaan historiaa

Yleisö-wc:t sijaitsevat vanhan seurakuntatalon viereisessä rakennuksessa. WC:t suljettu talvikautena.