Rippikoululaiset alboissa
Rippikoulu

Rippikoulu 2023-2024

Tilaisuudet, joista voit valita itsellesi parhaiten sopivan ajankohdan:

1 Jeesus-leffa
La 11.11.2023 klo 13–17   Luontokapinetti, Yläne
La 10.2.2024 klo 13–17   Kurkisali, Kyrö
La 2.3.2024 klo 13–17   Luontokapinetti, Yläne

Ilmoittaudu leffaan TÄSTÄ

1 Veisu-tuokio
Su 3.3.2024 klo 15-16 Oripään seurakuntatalossa

Su 3.3.2024 klo 17-18 Yläneen seurakuntatalossa

Su 10.3.2024 klo 15-16 Kyrön seurakuntakodissa
Su 10.3.2024 klo 17-18 Pöytyän seurakuntatalossa

1 joulunajan jumalanpalvelus (24.12.2023-6.1.2024)
HUOM! Voit käydä myös toisella paikkakunnalla tai jopa toisessa maassa kirkossa esimerkiksi lomamatkojen aikana.

1 Kauneimmat Joululaulut - tilaisuus
(su 10.12. klo 18 Karinaisten kirkko ja Yläneen kirkko, su 17.12. klo 18 Pöytyän kirkko ja Oripään kirkko, su 17.12. klo 14 lasten kauneimmat joululaulut Yläneen kirkossa)

1 pääsiäisajan jumalanpalvelus  (kiirastorstai/ pitkäperjantai/ pääsiäisyön messu/ 1. pääsiäispäivä/ 2. pääsiäispäivä)

2 vapaasti valittavaa seurakunnan tilaisuutta (kaste/hautajaiset/häät/kirkkokuoro/konsertti yms. vaihtoehtoja löydät seurakunnan tapahtumakalenterista kotisivuilta)

Muut ryhmäkohtaiset aikataulut löydät oman ryhmäsi välilehdeltä.

RIPPIKOULUUN ILMOITTAUTUMINEN ON PÄÄTTYNYT.

OTA TARVITTAESSA YHTEYTTÄ KASVATUSTYÖNTEKIJÄ MERVIIN.

Rippikoulu

Kerran elämässä koettu seikkailu, kirkon kasteopetusta, traditio... Rippikoulu on kaikkea tätä ja paljon enemmän.

Kesän lopussa kaikki seuraavana vuonna 15-vuotta täyttävät Pöytyän seurakunnan jäsenet saavat kutsun rippikouluun. Rippikoulun käyminen on vapaaehtoista. Seurakuntamme nuorista melkein kaikki kuitenkin ilmoittautuvat mukaan.

Rippikoulua käydään noin vuosi ja se sisältää seurakuntaan tutustumista, kristilliseen oppiin syventymistä, jumalanpalveluskäyntejä ja huipentuu usein noin viikon mittaiseen leirijaksoon. Pöytyän seurakunnassa voit valita myös päivärippikoulun, joka ei sisällä yöpymistä.

Leirijakson päätteeksi vietetään konfirmaatiojuhlaa kirkossa yhdessä sukulaisten ja ystävien kanssa. Konfirmaatio on kasteen ja kastetun vahvistamista. Konfirmaatioita järjestetään vuosittain jokaisessa seurakunnan kirkossa.

Rippikoulun lähtökohtana on Jeesuksen kaste- ja lähetyskäsky:
"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." (Matt.28:16-20)

YLEISTÄ

Pöytyän seurakunnan rippikoulut ovat maksullisia päiväriparia lukuun ottamatta. Maksu määräytyy ryhmän mukaan ja tulee olla suoritettuna ennen kyseisen ryhmän leirijakson alkua. Riparimaksuja on mahdollista maksaa osissa, tämä on sovittava hyvissä ajoin etukäteen. Maksuista on myös mahdollista saada diakonista-avustusta taloudellisista syistä.

Rippikouluun osallistuva sitoutuu riparin aikatauluihin. Mahdolliset poissaolot tulee korvata ja niistä on sovitta ryhmästä vastaavien työntekijöiden kanssa. Rippikoulua ei ole mahdollisuutta suorittaa etänä.

Erityisrippikoulu

Oppiminen on yksilöllistä ja monilla nuorilla oppimiseen liittyy sellaista erilaisuutta, että se on välttämätöntä ottaa huomioon rippikoulun toteutuksessa. Tavoitteena on, että jokaisella nuorella lähtötilanteesta riippumatta on yhtäläinen oikeus käydä rippikoulu.

Mikäli nuorellanne on tarvetta erityisrippikoulun käymiseen ottakaa yhteyttä Merelle Peltonen Galindoon. Yritetään yhdessä etsiä sopiva tapa käydä rippikoulu.

YouTube-video

Kasvatustyöntekijä
21880 Pöytyä

Vastaan seurakunnan rippikoulutyöstä, isostoiminnasta ja muusta rippikoulun jälkeisestä nuorisotyöstä. Olen satunnaisesti mukana myös muissa kasvatustyön tehtävissä. Minut tavoittaa puhelimitse (myös wa) tai sähköpostin kautta. Snäpissä olen käyttäjällä Memmusrk

Kirkkoherra
Pöytyän kirkkoalue
21880 Pöytyä

Töissä pääsääntöisesti sunnuntaista torstaihin. Vapaapäiväni ovat yleensä perjantai ja lauantai.